هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها + فیلم محور فیروزکوه مسدود است
سرخط خبرها

آیا تب دنگی به اندازه کرونا قربانی خواهد گرفت؟ | ثبت ۲ فوتی در ایران

  • کد خبر: ۲۳۲۴۰۸
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
آیا تب دنگی به اندازه کرونا قربانی خواهد گرفت؟ | ثبت ۲ فوتی در ایران
متخصصان حوزه بهداشت نسبت به روند افزایشی ابتلا به تب دانگی در جهان هشدار می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش پان آمریکن سازمان جهانی بهداشت (PAHO)، موارد ابتلا به تب دنگی در قاره آمریکا در حال افزایش است و موارد گزارش شده تا این هفته یعنی ۴.۵ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ۵.۲ میلیون نفر رسیده است. این آمار از موارد ثبت شده در سال قبل -۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۷۶۵ نفر فراتر رفته است.

آمریکای جنوبی هم به علت طغیان تب دنگی در وضعیت اضطراری قرار گرفته است. کشور‌های نیمکره جنوبی هم بیشترین آسیب را تاکنون تجربه کرده‌اند و برزیل بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است. اوایل سال جاری میلادی هم ریودوژانیرو در بحبوحه افزایش موارد ابتلا، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. دولت پرو هم این هفته اعلام کرده که ۲۰ منطقه از ۲۵ منطقه این کشور به دلیل طغیان این بیماری همه‌گیر که به بیش از ۱۵۵ هزار مورد افزایش یافته، تحت هشدار بهداشتی هستند و ۱۴۶ نفر هم فوت کرده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هم بار جهانی تب دانگ در طول ۵ سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته و امسال بیش از ۷.۵میلیون مورد از جمله ۱۶ هزار مورد عفونت شدید و بیش از ۳هزار مرگ گزارش شده است.

ثبت ۲ فوتی در ایران

این در حالی است که طی چند روز اخیر ۲ مورد فو ناشی از تب دانگی هم در کشور و در استان فارس ثبت شده است. دکتر عباس رضاییان‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر گفته یک نفر از آنها در امارات درگذشته و جنازه‌اش برای خاکسپاری به فارس انتقال داده شده و فوت شده دیگر خانمی ۸۳ ساله است که همزمان از چند بیماری زمینه‌ای دیگر نیز رنج می‌برده است.

به تاکید این مسئول تاکنون انتقال محلی این بیماری در فارس ثبت نشده و همه بیماران مبتلا به تب دانگی در استان فارس از کشور امارات و یک نفر نیز از عمان به این استان سفر کرده و جملگی در این کشور‌ها به بیماری مبتلا و به دلیل ایرانی بودن و کمتر بودن هزینه‌های درمان در فارس به این استان آمده‌اند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه اغلب مبتلایان به تب دانگی از بیمارستان‌های فارس مرخص شده‌اند، عنوان کرده چند نفر دیگر از بیماران نیز کماکان در بیمارستان‌های گراش، لار، جهرم و شیراز بستری هستند و فقط وضعیت جسمانی یک نفر که او نیز مبتلا به بیماری سرطان است وخیم گزارش شده است.

راهکار پیشگیری از بیماری

تب دانگی یک بیماری ویروسی است که وارد بدن انسان می‌شود و ظرف یک هفته علایم آن بروز می‌کند. تب شدید، سردرد، درگیری مفاصل، بروز علایم پوستی همراه با خونریزی و لکه‌های زیر پوست، خونریزی خفیف بینی و لثه و افت فشار از جمله علایم این بیماری است.

این بیماری اگر به موقع تشخیص داده و بیمار تحت درمان قرار گیرد ظرف ۲ هفته بهبودی حاصل خواهد شد. مرگ و میر آن هم در صورت تشخیص و درمان ۲ تا ۵درصد است، اما اگر تشخیص و درمان نشود احتمال مرگ و میر به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

راه انتقال تب دانگی هم مانند کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی از طریق تنفس نیست، باید پشه آئدس فرد بیمار را نیش زده و این بیماری را با نیش زدن به افراد دیگر منتقل کند. این پشه در فاضلاب‌های رها شده، محل دپو زباله، مناطق مرطوب، محل‌هایی که لاستیک‌های فرسوده رها شده تخمک گذاری و تکثیر می‌شود، به همین دلیل مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به آن رعایت بهداشت محیط است.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->